Kata-kata terakhir saya dalam segmen Mukmin Profesional di radio IKIM
baru-baru ini ialah seruan untuk umat ini ‘memanfaatkan persamaan dan matang
dalam menguruskan perbezaan.’
Saya kira inilah cabaran untuk umat Islam Melayu di Malaysia, di samping
cabaran-cabaran lain, yang semuanya harus dihadapi dengan kebijaksanaan akal
dan ketulusan hati.
Menerusi pengalaman dalam pergaulan dengan pelbagai manusia dari pelbagai
aliran fikiran dan ‘School of Thought’ saya dapati tahap pergeseran umat ini
sudah semakin serius. Usahkan di bidang siasah yang sejak dulu bukan semakin
reda tetapi semakin menyala-nyala, malah di bidang yang lain pun perbezaan ini
semakin sukar didamaikan.
Agenda dakwah dan tarbiah umat ini turut terjejas apabila ilmuan agama,
para dai’e juga terpalit dalam pergeseran yang semakin hebat ini. Jika ‘kepala’
sudah berlaga, apalagi ‘ekor’… lebih ligat dan kuat melibas. Akibatnya, para
daie mendapat label masing-masing… Ini ‘sunni jumud’, itu ‘wahabi sesat’,
sipolan ‘sufi menyeleweng’ dan sipolan pula ‘salafi tegar’.
Pergeseran ini mengelirukan, merugikan… Bayangkan seorang yang baru
berjinak-jinak hendak berzikir, tiba-tiba diterjah dengan “zikir semacam itu
bid’ah”. Renungkan pula… bagaimana pula seorang yang selama ini belajar Tauhid
di sekolahnya secara pendekatan Tauhid Rububiyah dan Uluhiyyah dianggap
terkeluar daripada ajaran Islam? Itu belum dikira, ada individu yang mufarakah
dari solat berjemaah dengan imam yang dakwanya ’musyabbihah’ dan
’mujassimah’ kerana kaedah belajar tauhidnya tidak sah. Dan pihak yang
terdakwa pula membalas dengan menuduh pihak lawannya ‘bid’ah dalalah’ dan
‘syirik’ kerana berdoa dengan berwasilahkan wali dan ulama.
Namun jika diteliti semua pihak yang saling bertelagah ini masih mengucap
kalimah syahadah yang sama. Mereka yang berbeza ini juga adakalanya duduk
sekampung, tinggal setaman, rakan kerja sepejabat atau boleh jadi satu keluarga
juga.Kenduri-kendara masih saling berkaitan. Sakit demam, kemalangan dan urusan
jenazah (apabila menghadapi kematian) masih saling memerlukan.
Saya yang sedikit ilmu dan kerdil peribadi ini hanya mampu berdoa agar
Allah turunkan petunjuk untuk kita agar sama-sama ikhlas dan bijak menghadapi
perbezaan. Apakah kita akan terus menghadapi krisis saling sesat menyesatkan,
atau saling kafir mengkafirkan ini? Ya Allah, berilah kami petunjukMU. Respons
saya pada persoalan ini hanyalah secebis tulisan yang sangat sederhana:
BIAR BERBEZA KEPALA
ASALKAN JIWA TETAP SAMA!
Imam Shafie rhm pernah berkata, “pandangan ku betul, tetapi aku tidak
menolak kemungkinan pandangan orang lain pun betul juga. “Begitulah contoh
figur yang hebat apabila menghadapi perbezaan. Jiwanya penuh dengan adab dan
akhlak terhadap orang lain tanpa menafikan pendirian dan keyakinan terhadap
diri sendiri. Imam-imam besar itu bukan sahaja mempunyai ilmu yang tinggi
tetapi juga akhlak dan keperibadian yang tinggi. Ilmu dan adab sangat serasi di
dalam diri mereka.
Pada ketika ulama-ulama besar Islam itu masih hidup, masyarakat telah
mendapat manfaaat yang banyak hasil perbezaan ilmu dan hujah di kalangan
sesama ulama. Banyak buku yang terhasil, apabila mereka saling mempertahankan
hujah mereka. Ilmu semakin berkembang impak daripada pelbagai hujah yang
berbeza itu. Perbezaan menghasilkan kepelbagaian. Kepelbagaian itu pula
menghasilkan pilihan yang banyak kepada umat. Pada waktu itu jelas ikhtilaf
menjadi satu rahmat kepada masyarat.
Ya, berbeza pandangan tidak menjadi
masalah. Itu sudah fitrah manusia. Selagi kita manusia, selagi itulah kita
berbeza. Itu satu ketetapan daripada Allah yang tentunya punya hikmah yang
tersendiri. Namun, yang menjadi masalah ialah sikap manusia dalam menghadapi
perbezaan. Sikap taksub, ego, berpura-pura, pentingkan diri dan kumpulan, telah
menimbulkan perbalahan hampir pada setiap kali menghadapi perbezaan, sama ada
dalam perkara yang titik-bengik apalagi perkara yang besar. Padahal perbezaan
tidak semestinya satu pertentangan, jika diuruskan dengan baik, yakni dengan
sikap lapang dada, saling menghormati dan paling penting ikhlas kerana
Allah.
Lihat betapa tingginya keperibadian Imam Syafie ketika mempunyai
pandangan yang berbeza dengan gurunya Imam Malik sehingga pernah ditulis satu
buku “ Perbezaan Imam Malik dan Imam Shafie”… Namun beliau pernah berkata,
“apabila disebut ulama, maka Malik adalah bintangnya.”
Lihat pula keperibadian Imam Ahmad, murid kepada Imam Shafie yang
juga mempunyai banyak pandangan yang berbeza dengan gurunya. Namun,
beliau juga pernah berkata, “ demi Allah, aku tidak tidur malam selama tiga
puluh tahun kecuali aku berdoa untuk Imam Shafie.” Mendengar kata-kata
itu, anaknya bertanya, “ aku mendengar ayah sangat banyak berdoa
kepadanya, siapakah Shafie itu?” Jawabnya, “wahai anakku, beliau itu ibarat
matahari kepada bumi dan penawar kepada manusia. “ Begitulah rasa hormat
murid kepada gurunya.
Sekarang, lihat pula bagaimana hormat guru (Imam Shafie) kepada anak
muridnya (Imam Ahmad). Imam Safie pernah berkata, “aku telah meninggalkan
Baghdad dan di sana tidak ada seorang yang lebih warak, lebih alim dan lebih
mendapat petunjuk berbanding Ahmad bin Hanbal.”
Inilah adab dan akhlak di dalam perbezaan pandangan. Jika yang dicari satu
(Allah), tidak mungkin kita berseteru (bermusuhan). Perbezaan itu benar-benar
bersumber dari hati yang inginkan kebenaran, fikiran yang disinari ilmu,
dan rasa yang benar-benar ikhlas kerana Allah semata. Justeru, Allah menjaga
hati-hati para ulama silam sekalipun dalam menghadapi perbezaan pendapat di
kalangan mereka. Pandangan mereka berbeza tetapi hati mereka tetap bersatu.
Berbeza benar keadaannya dengan masa kini. Kini kita kurang mendapat
mendapat manfaat hasil perbezaan di kalangan para ilmuan. Yang kita dengar
hanyalah lontaran cemuhan, sikap memperlekehkan dan mengejek antara satu sama
lain. Begitu kurang buku-buku dihasilkan dalam mempertahankan hujah
masing-masing. Jika adapun hanya komen-komen sinis dan tulisan-tulisan yang
bersifat picisan dalam media yang tidak begitu fokus dan serius sifatnya. Malah
kita bimbang sekiranya para ilmuan juga akan ‘terjerat’ oleh pihak
berkepentingan… sehingga mereka yang seharusnya menjadi imam telah menjadi
bidak dalam percaturan kuasa dan harta.
Umat akhir zaman ini tidak hanya memerlukan pimpinan orang yang bijak,
tetapi orang yang jujur dan amanah. Mereka yang bukan hanya petah berhujah
dengan Al Quran dan Al Hadis tetapi mempunyai adab dan akhlak yang lemah-lembut
dan kasih sayang. Mereka yang mempunyai ketulusan dalam pergaulan. Ulama yang
bukan hanya mewarisi ilmu para nabi tetapi meneruskan legasi akhlak para
anbia’. Sehingga dengan itu, mereka bercakap dari hati dan jatuh ke hati umat.
Kata bijak pandai,
“people dont care how much you know untill they know how much you care –
manusia tidak peduli berapa banyak ilmu kamu, sehingga mereka tahu sejauh mana
kamu ambil peduli.” Inilah yang kita harapkan daripada
para ulama dan ilmuan Islam masa kini. Pimpinlah umat ini dengan hati yang
takut kepada Allah. Bebaskanlah diri dari gamitan jawatan, kuasa, harta dan
segala kepentingan. Jika ada perbezaan dikalangan mereka, bertemulah empat
mata, berbincang dan bermuzakarahlah dengan tenang dan tertutup.
Jangan rela dilagakan oleh ‘batu api’ yang memperalatkan agama untuk
kepentingan peribadi. Sesungguhnya, hanya kayu boleh digunakan untuk menebang
pokok kayu. Maka janganlah ulama rela digunakan sebagai batang kapak untuk
menebang pohon agama ini. Ulama adalah pembela dan pelindung umat Islam, maka
pada siapa lagi umat ini hendak berlindung jika ulama sesama ulama saling
bercakaran?
No comments:
Post a Comment